• Przedszkole Miejskie Nr 15

  • Przedszkole Miejskie Nr 15

  • Przedszkole Miejskie Nr 15

  • Przedszkole Miejskie Nr 15

  • Przedszkole Miejskie Nr 15

  • Przedszkole Miejskie Nr 15

  • Przedszkole Miejskie Nr 15

Copyright 2020 - Custom text here

Samodzielność dziecka obniża jego lęk i podnosi poczucie kompetencji społecznych.

Zapraszam do przeczytania kilku wskazówek dotyczących wpływu samodzielności dzieci w zakresie samoobsługi, sprawności ruchowej na poczucie bezpieczeństwa i adekwatności w zachowaniach społecznych. W pracy z dziećmi przedszkolnym ale także nie rzadko dotyczy to również dzieci w wieku szkolnym obserwuję brak samodzielności dzieci w zakresie samoobsługi w jedzeniu, myciu rąk, dbaniu o higienę, ubieraniu się , wypełnianiu poleceń dorosłych. Dzieci zachowują się często tak, jakby jakaś maszyna miała wykonywać te czynności za nie. Stoją zdezorientowane, nie wiedzą, co znaczy umyć ręce z wierzchu, pomiędzy palcami, użyć mydła i wcierać je w ręce, a nie podkładać do spłukania. Zdarza się, że nie rozumiej lub nie znają słowa ręcznik papierowy, wytrzeć ręce do sucha.

Odnosi się wrażenie, że dzieci są obsługiwane niemal automatyczni, bez rozmowy i skupienia uwagi na wykonywanych czynnościach, ich dokładności. Takie podejście w konsekwencji daje dziecku poczucie zagrożenia w sytuacji, kiedy rodziców nie ma w pobliżu, a więc w przedszkolu. Niepokój w dziecku budzą niezrozumiale wówczas polecenia oraz samo ich wykonanie. W przedszkolu jest jednak inaczej niż w domu, inna łazienka, inne wyposażenie.

Drugi ważny aspekt rozwoju poznawczego w tym szczególnie mowy, prawidłowego realizowania głosek mowy, wypowiadanych słów jest rozwój ruchowy dziecka w zakresie rak i nóg, palców, języka. Im bardziej dziecko samodzielne w samoobsłudze tym lepszy rozwój ruchowy, który ma bardzo znaczącą lokalizację w korze mózgowej. Warto wiedzieć, że np. język, jego ruchy zajmują sporą część mózgowia. Dlatego podstawą dobrze rozwijającej się mowy jest gimnastyka języka poprzez gryzienie pokarmów stałych nawet już w okresie kilkunastu miesięcy życia dziecka, w okresie wyrzynania się pierwszych ząbków. Często starsze pokolenie w rodzinie podpowiada rodzicom, żeby dali skórkę twardszego chleba do gryzienia niemowlakowi. Podobnie rzecz się ma ze ssaniem smoczka lub piciem z butelki ze smoczkiem. Praktycznie czynności te powinny być zastąpione piciem z kubeczka już w okresie podobnym do gryzienia skórki chleba, około roczku. Samodzielne jedzenie bez karmienia łyżką przez dorosłych ćwiczy skupienie uwagi oraz skutkuje tym, że dziecko zje posiłki także w przedszkolu, nie będzie odmawiało ich przyjęcia bo nie wie, jak się ma zabrać za te czynności.

Dalszy etap to samodzielne rozbieranie się, ubieranie, sprzątanie zabawek, pomoc w drobnych zadaniach domowych, jazda na hulajnodze, rowerze, zabawy z piłką, skakanką itp. A wtedy wszystko będzie w dziecku rozwijało się harmonijnie : sfera poznawcza, emocjonalna i społeczna.

Życzę cierpliwości i sukcesów wychowawczych, radości z bycia rodzicem.

Psycholog Barbara Kułakowska-Szczepanek