• Rok 2017/2018 Rokiem Jubileuszowym

  • Rok 2017/2018 Rokiem Jubileuszowym

  • Rok 2017/2018 Rokiem Jubileuszowym

  • Rok 2017/2018 Rokiem Jubileuszowym

  • Rok 2017/2018 Rokiem Jubileuszowym

  • Rok 2017/2018 Rokiem Jubileuszowym

  • Rok 2017/2018 Rokiem Jubileuszowym

Copyright 2018 - Custom text here

Czerwcowa aura zachęciła nas do organizacji zabaw na świeżym powietrzu. Pewnego popołudnia na pożegnanie każdy przedszkolak wraz z rodzicem został zaproszony do aktywności matematyczno - sensorycznej:) Zorganizowane w formie stanowisk zabawy wymagały od dzieci spostrzegawczości, logicznego myślenia, rozwiniętego zmysłu dotyku oraz ...chęci stemplowania ręki! Prawidłowe rozwiązanie zadania gwarantowało otrzymanie jednej z liter hasła: BRAWO :). Wysiłek intelektualny został nagrodzony zdrowymi przekąskami:) Satysfakcja gwarantowana u 100% uczestników zabawy!
Ps.  Podczas zabaw zostały również wykorzystane pomoce zakupione w ramach realizacji projektu "Dotknąć matematyki".

Do zabaw figurami tym razem zainspirował nas utwór literacki D. Wawiłow „Posłuchajcie bajki nowej…”, w którym obok siebie, nie zawsze w zgodzie, żyli mieszkańcy Królestwa Kół i Królestwa Prostokątów. Królowie, z nudów, wypowiedzieli sobie wojnę…. a przedszkolaki stanęły przed zadaniem uporządkowania całego bałaganu. Każde koło i każdy prostokąt musiały wrócić do swojego Królestwa. Dzieci świetnie poradziły sobie z tym zadaniem  Wkrótce okazało się, że mieszkańcy sąsiednich Królestw zatęsknili za sobą. Królowe postanowiły więc urządzić przyjęcie, aby się zaprzyjaźnić, a usadzając gości przy stołach uważały, żeby obok mieszkańca Królestwa Kół siedział ktoś z Królestwa Prostokątów. Po tak przedstawionej opowieści przedszkolaki nie miały żadnego problemu z ułożeniem rytmu złożonego z kół i prostokątów.  Jednym z kolejnych wyzwań było wspólne zaprojektowanie nowego Królestwa, tym razem złożonego z obu figur, które były przedmiotem zajęć. Pomysłów nie brakowało, wszyscy zostali nagrodzeni brawami.

Życie bez energii elektrycznej znacznie utrudniłoby nasze codzienne funkcjonowanie. Dzieci z "Kreseczkowa" dostrzegły te utrudnienia... świeczka zamiast lampki czy tara zamiast pralki. Mnogość urządzeń elektrycznych wymaga znacznego zużycia energii, którą niewątpliwie należy oszczędzać poprzez racjonalne jej wykorzystanie, ale... jak pozyskać energię elektryczną, by nie szkodzić środowisku? Wkrótce dzieci otrzymały odpowiedź - praktyczną, podczas zajęć konstrukcyjno - manipulacyjnych. Rozwiązaniem może być zbudowanie wiatraka! W "Kreseczkowie" zaledwie po kilku minutach nastąpiło wielkie budowanie. Prace postępowały wg planu - instrukcji, której odczytanie wymaga koncentracji, spostrzegawczości i przewidywania, a znaczenie ma każdy szczegół: wielkość, kształt czy kolor poszczególnych elementów. Niebawem w sali pojawiło się kilka wiatraków doskonale funkcjonujących - działanie sprawdzone przez konstruktorów:)

Temat wody w przyrodzie doprowadził dzieci z "Kreseczkowa" do zabaw z deszczem. Wszyscy zgodnie stwierdziliśmy, że deszcz tworzą krople wody różnej wielkości, które spadają prosto z chmur...niejednokrotnie na nasze głowy! Koncentrując się na wielkości  - jako jednego z aspektów matematyki sensorycznej, przedszkolaki dokonywały klasyfikacji papierowych kropli wody wg oznaczonego kodu: od najmniejszej do największej lub od największej do najmniejszej. Zadanie nie wymagało kaloszy lecz spostrzegawczości,  wzrokowej oceny wielkości, ale również rozumienia pojęć: największy, najmniejszy. Uff... na szczęście porządkowanie "deszczowych  kropelek" zostało opanowane:) Hmm... ciekawe czy najbliższe opady będą rozpoczynały się od największej czy najmniejszej kropelki?!

Rozpoczęcie kalendarzowej i astronomicznej Wiosny sprzyja poszukiwaniu pierwszych jej oznak. Z tej okazji, "Muzykańce" zamieniły się w matematyczno - przyrodniczych detektywów. Jak zaś przystało na detektywów - pracując w parach rozwiązywały tajemnicze zadanie - ktoś wymieszał różne zwierzęta i rośliny, ukrywając wśród nich różnego oznaki wiosny! W toku dociekań i ożywionych dyskusji, wszystkie pary przedszkolaków stworzyły z wymieszanych obrazków dwa zbiory, a następnie przekształciły je w diagramy Venna, czyli schematy, służące ilustrowaniu zależności między zbiorami. Okazało się, że zbiory zwierząt i roślin mogą mieć ze sobą coś wspólnego - z każdego z nich dało się "wyłowić" elementy, będące oznakami wiosny. Wszystkie "tropy" zostały uporządkowane, policzone i umieszczone na swoich miejscach w diagramie. Misja zakończona! Poniżej dowody zdjęciowe :-)
Zajęcie odbyło się w ramach realizacji projektu "Dotykamy matematyki" w oparciu o elementy metody L. Wygotskiego.